<

RECEPT: Kladdkaka
publicerat

Ibland tar suget helt och hållet över. Både jag och sambon blev fruktansvärt sugna på kladdkaka i måndags. Jag tänkte att jag försöker göra den lite nyttigare och mindre energirik (ja vi gjorde kladdkaka en vanlig måndag). Lyckades riktigt bra. För mig är det viktigt att inte "förbjuda något" eftersom jag inte riktigt tror på den idén utan jag ser hellre att jag kan äta allting, inte alltid och inte i mängder. 
 
Jag utgick från ett recept jag hittade på nätet någonstans men gjorde om det en del. 
 
 
Kladdkaka, 12 bitar
 
Detta behövs: 
0,5 tsk bakpulver.
250 gram lättkvarg (använde jag, går säkerligen med vanlig eller kesella eller liknande)
3 ägg
183 gram sötströ
30 gram kakao
1 dl vetemjöl
1 msk ströbröd (smöra formen med).
5 gram smör osaltat (bröa formen med).

Såhär gör du:
1. Sätt på ugnen på 200 grader.
2. Vispa ägg och sötströ poröst.
3. Blanda alla de torra ingredienserna och häll ner i äggblandningen tillsammans med kvargen.
4. Häll i en smord form lämplig för kladdkaka.
5. In i ugnen i ca 20-25 minuter.
6. Servera med något väldigt gott tillbehör.

12 bitar och varje bit innehåller ca 67 kcal. 

Vi åt kladdkakan tillsammans med en klick grädde men jag kan tänka mig att det kanske är gott tillsammans med ProPud vanilj eller något liknande också. Nu fick jag mitt kladdkake-begär tillfredställt och idag har jag inte varit det minsta sugen på sötsaker eller liknande.

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET RECEPT: Kladdkaka HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?


E-MAIL (Publiceras ej):



BLOGG:


KOMMENTAR:

Trackback